torsdag, april 16, 2009

Det första steget...

Jag läste boken "Hälsa, mat och livskvalitet" av Andreas af Malmborg och fick reda på hur man ska genomföra vissa steg för att kunna förändra sin hälsa och livvstil. Jag fann det som mycket lärorikt och såg det som en tankeställare som förmodligen kan påverka många...
En bra fråga som ställdes var - Om jag nu vill skaffa en bättre hälsa, hur gör jag då?
Det följande är något som du kan läsa, tänka över och se om det passar dig.
Jag börjar med det första steget och fortsätter med de resterande stegen dagarna framöver!

Det första steget - att ta reda på
Det första steget är att kunna beskriva hur din hälsa är idag. Man kan ställa sig många frågor; hur mår din kropp? bra humör oftast? känner du dig tillfreds med dig själv och livet? har du några farliga och/eller negativa vanor?
Din hälsa är en följd av ett samspel mellan starka krafter i din omvigning och i dig själv. Din familj och syskon kan ta för mycket tid i ditt liv, vilket leder till att det inte finns nog mycket tid för att ge åt dig själv. Måsten kan bli farliga för din hälsa.
Ett tips för att få en bild på hur din hälsa ser ut kan var att föra statistik genom dagbok. Tag upp hur mycket och vad du äter. Om du känner dig pigg, glad, trött eller ledsen. Även hur mycket du rör på dig och vad dina sämre vanor kan vara. Ta gärna hjälp av nära och kära som kan stötta och hjälpa till, allt är mycket lättare att göra tillsammans.

Jag har nu endast skrivit mycket kortfattat och sammanfattat av vad det som kan läsas i den här boken. Om du vill veta mer rekomenderar jag den här starkt!


Nu ska jag träna, ha en go kväll!
/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar