tisdag, april 21, 2009

Projektredovisning och att handla.

Jo idag var det som sagt projektredovisning och vi hade våran visning i ett klassrum. Jag och Sandra hade lagt ut lite viktiga inlägg och recept på borden som vi skrivit ut, gjort afficher och vi hade även en projektor så man kunde se bloggen på väggen. Vi hade också en så kallad "blogghörna" och massa nyttigt godis. Men tyvärr så kom det inte någon och kollade och det kändes verkligen att vi gjorde allt i onödan och vi är båda väldigt besvikna efter att ha lagt ner jobb med detta och sen inte gått någon utdelning. Vi får väl hoppas att våra läsare inte går på skolan.

Men iaf. Idag tänkte jag prata lite om vad man ska äta, lite regler osv när man går och handlar. Jag har redan skrivit om den genomsnittliga matkorgen och den man ska äta ifrån. Nu kommer lite mer fakta.

När vi går in i en mataffär så hamnar oftast massa onödiga saker i våra matkorgar. Det är oftast pasta, vitt bröd och bullar. Jag vet själv att det är så eftersom såfort man kommer in i affären så blir man som förhäxad. Det finns så mycket frestelser. Det är även ofta när man blir hungrig detta inträffar. Det är då livfarligt att gå in i en mataffär. Därför ska jag nu skriva upp lite mallar att gå efter.

4 grundregler:
Satsa på naturliga och oförädlade produkter.
Allting naturligt färgstarkt är bra (inte sega råttor med färgämnen i utan frukt och grönt.)
Köp ingenting bara för att det är billigt, fiskpinnar är fortfarande dålig mat även om de är 10 kr nersatt just den veckan.
Undvik allt som innehåller tillsattcoker.

10 saker du (nästan) aldrig ska köpa:
pommes strips
fiskpinnar
läsk
frysta halvfabrikat
pulvermat, ex pulvermos
chips
margarin
vitt bröd
snabbmakaroner
sockrade flingor.

5 bra egenskaper att ha när man handlar:
medveten
kunskap
kritiskt tänkande
kreativitet
ifrågasättande

Källa (Jag vill ju bara se bra ut naken, av Jonas Colting)

/ I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar